Правова допомога на період карантину
Особливості отримання «лікарняних» в умовах карантину
Карантин – адміністративні та медико-санітарні заходи, що застосовуються для запобігання поширенню особливо небезпечних інфекційних хвороб. Кабінет Міністрів України запроваджує обмежувальні заходи на всій території України. Серед обмежувальних заходів: закриті садочки, школи, навчальні заклади. Для працюючих батьків, яким нема з ким залишити вдома на цей час дитину, карантин — складна проблема. Виникають питання: Чи можуть батьки взяли лікарняний по догляду за дитиною під час карантину? Чи мають батьки право перейти на особливий режим роботи в умовах карантину? Що для цього потрібно зробити?
Порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність при карантині
Відповідно до розділу 5 Інструкції Про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 13.11.2001 N 455 на період тимчасового відсторонення від роботи осіб, робота яких пов’язана з обслуговуванням населення, які були в контакті з інфекційними хворими або є бактеріоносіями, у разі неможливості здійснення тимчасового переведення за їх згодою на іншу роботу, не пов’язану з ризиком поширення інфекційних хвороб, листок непрацездатності видається інфекціоністом або лікуючим лікарем згідно з висновком лікаря-епідеміолога територіальної СЕС.
Умови надання лікарняних на період карантину
На період карантину накладеного органами санітарно-епідеміологічної служби чи перебування у закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій надається допомога по тимчасовій непрацездатності застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу)(п.5, 51 частини 1 ст. 22 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування").
Тривалість виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності на період карантину
Допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання, перебування у закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Оплата перших п’яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Слід зазначити, що тимчасова непрацездатність застрахованої особи викликана карантином, накладеним органами санітарно-епідеміологічної служби, надається допомога по тимчасовій непрацездатності з першого дня за весь час відсутності на роботі з цієї причини (ст. 22 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування").
Розмір виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності на період карантину
Відповідно до частини 2 статті 24 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування", особам, які перебувають у закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій виплата проводиться у розмірі 50 відсотків середньої заробітної плати (доходу) незалежно від страхового стажу.
Якщо виникають додаткові запитання, Ви можете звернутися за безоплатною правовою допомогою до відділу “Переяслав-Хмельницьке бюро правової допомоги” Броварського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: м. Переяслав, вул. Оболонна, 2-в, тел. (04567) 7-10-03.
Звільнення від оподаткування на період дії заходів спрямованих на запобігання поширенню коронавірусної хвороби
Кабінетом Міністрів України запроваджено карантинні заходи з метою протидії поширенню захворюванню. Зазначені заходи спрямовані на призупинення діяльності або обмеження діяльності деяких суб’єктів господарювання.
Поширення захворювання, в першу чергу призведе до зниження економічної активності в країні та світі і як наслідок зупинення роботи деяких суб’єктів господарювання, що викликане відсутністю організаційних або технічних умов, необхідних для виконання роботи, у з обставинами невідворотної сили. Таким чином виникає нагальна гостра необхідність з боку держави у підтримці платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19).
Саме тому 17.03.2019 року Верховною радою України було прийнято проект 3220 Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 16.03.2020 року, який набрав чинності 18.03.2020 року (далі – Закон) було внесено зміни до п.п. 524, 525 підрозділу 10 розділу XX Податкового кодексу України (далі - ПКУ), яким встановлено не нараховувати та не стягувати плату за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності), податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб за період з 1 березня по 30 квітня 2020 року, а так само у цей період звільнити від нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску за себе деяких платників.
Висновком головного експертного управління щодо законопроекту 3220 зауважено, що відповідно до вимог ст. 103 Бюджетного кодексу України надання державою податкових пільг, які зменшують доходи місцевих бюджетів, має супроводжуватися наданням додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на компенсацію відповідних втрат доходів місцевих бюджетів.
Плата за землю
Пунктом 1 розділу 1 Закону внесено зміни до Підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ та доповнено його пунктом 52-4 наступного змісту:
Не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 30 квітня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності.
При цьому платники плати за землю (крім фізичних осіб), які відповідно до пункту 286.2 статті 286 ПКУ подали податкову декларацію, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відобразити зміни податкового зобов’язання із сплати плати за землю за відповідні місяці. Фізичним особам - платникам плати за землю перерахунок здійснюється контролюючим органом.
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки
Пунктом 1 розділу 1 Закону внесено зміни до Підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" ПКУ та доповнено його пунктом 52-5 наступного змісту:
Об’єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно до статті 266 ПКУ в період з 1 березня по 30 квітня 2020 року.
При цьому платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки (крім фізичних осіб), що відповідно до підпункту 266.7.5 пункту 266.7 статті 266 ПКУ подали податкову декларацію, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відобразити зміни податкового зобов’язання із сплати плати за землю за відповідні місяці. Фізичним особам - платникам податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, перерахунок здійснюється контролюючим органом.
Єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування
Пунктом 2 розділу 1 Закону внесено зміни до Розділу VIII "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування", який доповнено пунктами 9-10-9-12 такого змісту:
Тимчасово звільняються від нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску наступні категорії платників ЄСВ:
фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування;
особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності;
члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах.
Таке звільнення відбувається лише в частині сум, що підлягають нарахуванню, обчисленню та сплаті такими особами за періоди з 1 по 31 березня та з 1 по 30 квітня 2020 року за себе. Тобто на час карантину звільняються лише фізичні особи-підприємці від сплати за себе, але не за найманих працівників. Нарахування та сплата єдиного внеску за таких осіб відбувається на загальних підставах. Окрім цього, платники єдиного податку, які обрали спрощену систему оподаткування, від сплати єдиного податку не звільняються.
При цьому положення абз 2 п. 2 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" про необхідність платнику визначати базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, у випадку неотримання ним доходу (прибутку) у звітному кварталі або окремому звітному місяці кварталу для таких осіб не застосовуються.
Окрім зазначеного, Законом передбачено, що такі особи можуть прийняти рішення про нарахування, обчислення та сплату єдиного внеску за періоди з 1 по 31 березня та з 1 по 30 квітня 2020 року в розмірах та порядку, визначених законом (тобто можливість прийняти рішення про сплату внесків у добровільному порядку).
Також відповідні зміни було внесено і до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування". Зазначені зміни дозволяють переліченим вище категоріям платників включити періоди несплати внесків у зв’язку із карантином до страхового стажу. Вважається, що страхові суми було сплачено у розмірі мінімального страхового внеску, визначеного законодавством для кожного з таких періодів (пункт 14-5 Розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування").
Що стосується нарахування штрафних санкцій за порушення норм ч. 11 ст. 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування", то тимчасово вони не застосовуються за наступні порушення, вчинені у періоди з 1 по 31 березня та з 1 по 30 квітня 2020 року:
- несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску;
- неповна сплата або несвоєчасна сплата суми єдиного внеску одночасно з видачею сум виплат, на які нараховується єдиний внесок (авансових платежів);
- несвоєчасне подання звітності, передбаченої цим Законом, до податкових органів.
При цьому штрафні санкції з повторне протягом року порушення, передбачені абз. 2-3 п. 7 ч. 11 ст. 25 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування" щодо такого порушення, вчиненого у періоди з 1 по 31 березня та з 1 по 30 квітня 2020 року, не застосовуються. Також протягом періодів з 1 по 31 березня та з 1 по 30 квітня 2020 року платникам єдиного внеску не нараховується пеня, а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.
Якщо виникають додаткові запитання, Ви можете звернутися за безоплатною правовою допомогою до відділу “Переяслав-Хмельницьке бюро правової допомоги” Броварського місцевого центру з надання безоплатної вторинної правової допомоги за адресою: м. Переяслав, вул. Оболонна, 2-в, тел. (04567) 7-10-03.